#میفرماد:
ملت عشق از همه دین‌ها جداست
عاشقان را ملت و مذهب خداست
.
با این که شاید کلیات داستان شمس و مولانا رو بدونید و حتی خیلی از جزئیاتی که توی داستان اتفاق می‌افته رو قبلا به صورت حکایاتی جدا از هم شنیده باشید اما باز هم داستانی پرکشش و جذاب پیش روی شماست. اطلاعات یه نویسنده فرانسوی از عرفان اسلامی و از تاریخ اسلام متعجب‌کننده‌ست. حتما توصیه می‌کنم که #ملت_عشق رو بخونید. اما توصیه نمی‌کنم که درهای فکر و دلتون رو به روش باز کنید چون فهم این نویسنده فرانسوی از عرفان اسلامی به اندازه اطلاعاتش نیست!


شمسِ شافاک بعضی وقت‌ها منو یاد میوتانت‌های مدرسه چارلز اگزاویر می‌انداخت نه عارفی که با سلوک و مراقبه و طیِّ طریق و دیدن استاد به مراتب بالا و کرامات رسیده. (کیمیا هم به یکی از بچه‌های آکادمی آمبرلا شبیه بود😁)
تصوف در این کتاب هم به قول سعدی تصوفِ به #صورت_جمع_و_به_معنا_پریشان بود! و شمسِ این تصوف هم! سماعی که نشان و نمادِ از خود بی‌خود شدن عارف و سالک و صوفی و عاشق در جذبه‌ی معشوقه، به مراسم صوفیانه تقلیل داده شده به مجلس رقصی برای قونَویان! و خیلی از نمادها و تمثیل‌ها و نشانه‌هایی که عرفا ازش استفاده می‌کنن به همین سادگی به سطحی‌ترین حالت توصیف شدن. بگذریم از عشق عجیبی که برای شخصیت اصلی داستان پیش میاد و با عشق شمس و مولانا قیاس میشه!
.
دیدم هر چی میخوام در مورد به اصطلاح #تصوف_امروزی بگم سعدی در حکایتی از بوستان گفته؛
"یکی را از مشایخ شام پرسیدند، از حقیقتِ تصوف.
گفت پیش از این طایفه‌ای در جهان بودند، به صورت پریشان و به معنی جمع.
اکنون جماعتی هستند به صورت جمع و به معنا پریشان"
.
بگذریم! هر چند اطلاعات تاریخی دقیق و معتبر از شمس خیلی کمه، اما من شمس رو توی میرزا جواد آقای جوادی ملکی تبریزی‌ها میبینم و ملاحسین قلی همدانی‌ها، دولابی‌ها و علامه طباطبایی‌ها نه سرتراشیده‌ها و سیبیل‌های تا بناگوش در رفته‌‌ی کنج خانقاه‌ها و دیرها و معابد!
.
با همه‌ی این تعابیر اما ملت عشق ارزش خوندن رو داره و همه جاش هم این‌طورا که من گفتم نیست😁
از دستش ندید...
.
.
.
.
- مولانا میفرماد
- خیلی طولانی شد ولی این کتاب بیش از این‌ها به نقد نیاز داره! حیف...
.
.
#صوفی #عاشق #عارف #سالک #شمس #مولوی #ملت_عشق #کیش_مهر #علامه_طباطبایی #میرزا_جواد_آقا_ملکی_تبریزی
#ملاحسین_قلی_همدانی #اسماعیل_دولابی
#کتاب #کتاب_بخوانیم #کتاب_هدیه_بدهیم #کتاب_این_روزهایم #درویش #الیف_شافاک